maandag 11 juli 2016

Groene vingers

‘Sjonny, het gras bij de buren is groener dan bij ons.
Ik kan dat niet uitstaan. Bedenk jij eens iets om hun tuin wat minder aanzien te geven.
Ik werk me de takken om de buurman te evenaren, maar jij gelooft het allemaal wel zolang je maar achter een biertje op ons terrasje kunt zitten.
Het zal jou worst zijn dat de buurman groenere vingers heeft dan ik. Wat die vent aanraakt komt meteen tot volle wasdom. Dat zal jou niet lukken, jij ziet niet eens het verschil tussen zevenblad en akelei. Laat staan dat je een vlinderstruik naar behoren kunt snoeien.
Geen vlinder die hier neerstrijkt, ze zitten allemaal bij die tuinfluisteraar van hiernaast.
Ik hoorde hem vanmorgen praten tegen zijn plantjes;
‘Ach, kijk nou toch, mijn Vlijtige Liesjes, wat doen jullie weer je best vandaag.’
Kotsmisselijk werd ik ervan. Volgens mij kletst Hendrik Jan de tuinman alle groei en bloei de grond uit. Onkruid herkent meneer meteen en roeit het uit met wortel en tak.
Je kon erop wachten dat bij hem alle plantjes van de AH-moestuintjes opkwamen. En maar pochen op zijn verse kruiden in de soep. Nee, met zo’n groenbak naast je, is tuinieren niet echt een feestje. Wat hier welig tiert is ongedierte. Heb je die hoopjes zand tussen de tegels gezien, wordt allemaal omhoog gewerkt door ijverige mieren. Ik kan er niet tegen vegen. 
En dan zijn er nog de slijmjurken al of niet met een huisje op hun rug. Geen plant is veilig voor die veelvraten, de Hosta lijkt wel een gatenkaas en de bladeren van de stokroos zijn tot op de nerf afgekloven. Sjonny, ik krijg een vet idee. Ik ga die snotschuivers vangen en als het donker is gooi ik ze over de heg. Daar helpt geen babbeltruc tegen.’

WE-300: Schrijf een fictief stuk in 300 woorden over het woord ontgroenen zonder het woord te gebruiken. Voor meer info:https://platoonline.wordpress.com/

10 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal. Hier vallen gelukkig geen doden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik schreef het al bij Plato. Jouw verhaal was dit keer wel mijn inspiratiebron.

      Verwijderen
  2. Hahaha geweldige WE... Ik heb ook geen groene vingers.. al die plantennamen? Het zegt me weinig..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whahahaha, dit is echt weer de Ferrara die ik ken uit Meet en Greet. Zo leuk. Trouwens, je kunt die twee best inschakelen om de tuin van de buurman een beetje te ontmantelen. Doen ze graag want ze staan al zo lang op non-actief :-). Vraag het ze maar en ze nemen ook nog een legertje meeuwen en mollen mee.

    Bedankt voor deze, mooi en vooral ook herkenbare WE. Die slakken... ze trekken zelfs sporen in mijn keuken en hosta's... die staan hier al jaren niet meer. Slakken...blehhhh...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. geweldig, ik zie t al voor me.... en ja wat Heldinne schreef schoot ook mij door het hoofd...

    Hier zijn die beestjes welkom hoor.... er staat genoeg ' voer' voor hen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah, je stuurt er dus een soort vandalen op af (zonder lelietjes)... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, die slakken zullen het klusje wel klaren. Weet je wat ook helpt? Snuitkevers; die leggen hun eitjes bij de wortels en eten zich daarna helemaal rond aan de bladeren. De larven doen zich na het uitkomen van de eitjes, vervolgens tegoed aan de wortels. Blijft echt helemaal niks van over (eigen ervaring).

    BeantwoordenVerwijderen